• !INGYENES SZÁLLÍTÁS 35 000 FT FELETT RÉSZLETEK

Fenntartható öltözködés - Reklámfogás vagy valóban létezik?

szerző Judit Korondi September 13, 2022

Organikus, bio, újrahasznosított…ezekkel a szavakkal ma már a ruhavásárláskor is sokszor találkozhatunk. Léteznek már fast fashion boltok, ahova visszavihetjük használt ruháinkat és az újrahasznosításukat ígérik. De felmerül azért a gyanú, hogy ezek valóban tesznek-e a környezetvédelemért, vagy csak jól csengő reklámfogások, hogy még könnyebb szívvel vásároljunk még több ruhát. Miközben a valós probléma az, hogy továbbra is egyre több „felesleges” ruhát vásárolunk.

Néhány riasztó adat: Az elmúlt 20 évben 65%-kal több ruhát vásároltunk, mint korábban és ezeket viszont csak feleannyi ideig használtuk. Cipőből és polóból például kétszerannyit gyártottak  világszerte és ezek háromnegyede végzi szemétégetőben pár évben belül.

Mi – a vásárlók - egyre olcsóbban akarunk ruhákat venni,  a gyártók pedig mindent megtesznek, hogy az igényeinknek megfeleljenek és lenyomják az árakat, ahogy csak tudják. A ruházati termékek ára átlagosan a felére csökkent, de többek között ezt csak úgy tudták megoldani, hogy ezek nagy része nem lebomló, szintetikus anyagból készül, hiszen ez a legolcsóbb. A poliészter ma már az összes alapanyaggyártás felét adja.

A legtöbb cég nem is igazán tudja, és nem is foglalkozik vele, hogy a ruháik alapanyagai milyen gyártási körülmények között készülnek. Mára a ruhaipar széndioxid kibocsátása a teljes ipari kibocsátás 4-10 %-a között mozog.

Manapság egy fast fashion cég minden szezonban több kollekciót is piacra dob (van aki évente 20-25-öt!), ezek nagy részét azonban már nem tudja eladni abban a szezonban, csak leárazásokon. A fast fashion ruhák 40%-át leárazva adják el. A ruhák élettartama így lerövidül, az olcsón vett ruhákat könnyebben lecseréljük, hamarabb megszabadulunk tőlük.

Hogy valójában mit tesznek a cégek, hogy valami megváltozzon? Igazából nem sokat. Minden látványosnak tűnő kezdeményezés ellenére a ruhák csak 1 %-a kerül újrahasznosításra.

Mivel az iparág nagy része nem fog egyhamar változtatni ezeken a tendenciákon, meg kell próbálnunk legalább a saját életünkben és vásárlásainkban tudatosabbnak lenni.

Jobb választásokat hozni - ami persze nehéz, pláne manapság – hiszen a tudatosabb ruhavásárlás egy-egy ruhadarabnál magasabb árat jelenthethet. Igaz, ha jól választunk akkor a kevesebb ruha több is lehet ha jól ki tudjuk használni őket!

 

Forrás: Harvard Business Review: The Myth of sustainable Fashion, 2022

 

Ugrás a lap tetejére