Nincsenek termékek a kosárban
Néhány évvel ezelőtt az emberek végre elkezdték felismerni, hogy a bolygó veszélyben van, ezért új kezdeményezések indultak a fenntarthatóbb megoldások irányába. A divatipar tonnaszámra termeli a szemetet a megnövekedett kereslet miatt, amit a fast fashion generál. Ez a divatirányzat megkongatta a vészharangokat, hogy azonnal felülvizsgálják a divatcikkek gyártását, és újragondolják a fogyasztást.
A slow fashion divatirányzat azért jött létre, hogy felhívja a figyelmet a meggondolatlan és korlátlan fogyasztásra. Az ötlet mögött a "kevesebbet és jobbat vásárolj" szemlélet áll, azaz kevesebb terméket vásárolj és abból is csak olyanokat, amelyekre valóban szükség van. Ezen kívül lényeges még, hogy ezek a termékek jó minőségűek legyenek, hogy sokkal tovább lehessen őket hordani.
A slow fashion a fast fashion ellentétét leíró fogalom, amely a gyártást kizárólag az emberek, a környezet és az állatok tiszteletben tartása mellett támogatja. Mint ilyen, ellentétben az ipari divat gyakorlatával, a slow fashion a helyi vállalkozásokat és a környezetbarát anyagok használatát részesíti előnyben, azzal a céllal, hogy megóvja a szakma egyediségét, a környezetet, és végső soron értéket biztosítson a fogyasztóknak és a termelőknek egyaránt. Tudatosságra utal, amely figyelembe veszi a ruházat létrehozásához szükséges eljárásokat és erőforrásokat. Elősegíti a jobb minőségű, hosszabb élettartamú ruhák vásárlását, valamint az emberekkel, állatokkal és a környezettel való méltányos bánásmódot. És nem utolsó sorban etikusabb, fenntarthatóbb életmódot és fogyasztást hirdet.
A slow fashion nem csupán egy filozófia, hanem ennél sokkal többről szól. Aktívan hozzájárul ahhoz, hogy felülvizsgáljuk vásárlási szokásainkat, újra örömöt leljünk a vásárlásban, és megismerjük a márkák mögött álló embereket. A slow fashion egy személyesebb, emberi megközelítés, amely az inspirációról, a tiszteletről és az örömről szól. Egyaránt értékeli a fogyasztót és a termelőt.
Az értékteremtés mellett ennek az eredménye az, hogy a bolygónak redukálnia kell a fogyasztást a divatcikkek terén. Ezért a kapszularuhatár koncepció a megfelelő megközelítés egy tudatosabb ruhatár kialakításához, amelyben mindent megtalálhatsz, amit szeretsz, és amire szükséged van. Természetesen tisztelve a bolygót és pénztárcánkat.
Hogy mit tehetsz ellene? Vásárolj tudatosan, és ápold ruhadarabjaid tudatosan!
A divatipar mára már a második legnagyobb oka a környezetszennyezésnek az olajipar után, köszönhetően a fast fashion irányzatnak, amelynek az éves károsanyag kibocsátás 8-10%-a köszönhető és további 20% szennyvízkibocsátás. Ám ez nem minden, mindenki tudja, hogy a repülés milyen környezeti hatásokkal bír. De a divatipar a repülés és a hajózás együttes energiaszükségleténél is többet igényel.
A Fast Fashion márkák 1 „fenntartható” termékcsaládot (organikus pamut, újrahasznosított poliészter stb.) adnak hozzá nem fenntartható ruházati kollekciójukhoz, és úgy gondolják, hogy ez változást jelent. Bármennyire is fenntarthatóak a szövetek, az FF irányzat (amely nyaktörő sebességgel gyártja a ruhákat) még a legjobb anyagokat is fenntarthatatlanná teszi.
A FF márkák arról beszélnek, hogy elviszik a régi ruháinkat adományozásra/újrahasznosításra, de világszerte alig 10%-a kerül újrahasznosításra, a többi hulladéklerakókba kerül, vagy a harmadik világ országaiba szállítják. (Olvasd csak el, hogyan vált Ghána a textil lerakóhelyévé, és hogyan küzd az ország ezzel a hulladékválsággal!)
De még ha feltételezzük is, hogy a ruháinkat valóban újrahasznosítják, mi értelme van túl sok ruhát gyártani, majd újrahasznosítani? Nem az újrahasznosítás lehet az abszolút utolsó lehetőség? Nem kellene ezeknek a márkáknak arra koncentrálniuk, hogy tartós ruhákat készítsenek, amelyek nem szakadnak ki vagy fakulnak ki néhány mosás alatt?
A FF-márkák soha nem lehetnek fenntarthatók, hacsak társadalmilag felelőssé nem válnak, és nem tudják biztosítani, hogy az ellátási láncukban a gazdálkodótól a textilgyárban dolgozóig minden ember megfelelő fizetést kapjon, jó munkakörülmények mellett stb.
A FF márkák soha nem lehetnek fenntarthatók, ha kéthetente új kollekciókat adnak ki. A ruhák előállításának és eldobásának sebessége hatalmas textilpazarláshoz és a természeti erőforrások szennyezéséhez vezet.
Végül, az FF márkák fenntarthatósági állításainak 60%-a zöldmosás. A fő ok, amiért megúszhatják fogyasztóik megtévesztését, az az, hogy a közvélemény nincs tisztában a divatipar szörnyű gyakorlataival.
Ha felelősségteljes vásárló szeretnél lenni, kérdezd meg magadtól: Honnan vásárolsz? Egy kis fenntartható helyi márkának vagy egy etikátlan fast fashion óriásnak szeretnél kedvezni? És ha nem tudsz teljesen megszabadulni a fast fashion elől… Itt van valami, amit megtehetsz: vásárolj kevesebbet, vásárolj tudatosan!
Szeretnél még többet megtudni a tudatosabb vásárlásról, a kapszularuhatár koncepciójáról és arról, hogyan is építsd fel saját kapszularuhatárad?
Olvasd el a Kapszularuhatár e-Bookot, amelyből mindez kiderül!