International SHOP EW-WARDROBE.COM
  • !INGYENES SZÁLLÍTÁS 35 000 FT FELETT RÉSZLETEK

'SLOW FASHION' - a tudatos vásárlás eszméje

Néhány évvel ezelőtt az emberek végre elkezdték felismerni, hogy a bolygó veszélyben van, ezért új kezdeményezések indultak a fenntarthatóbb megoldások irányába. A divatipar tonnaszámra termeli a szemetet a megnövekedett kereslet miatt, amit a fast fashion generál. Ez a divatirányzat megkongatta a vészharangokat, hogy azonnal felülvizsgálják a divatcikkek gyártását, és újragondolják a fogyasztást.

A slow fashion divatirányzat azért jött létre, hogy felhívja a figyelmet a meggondolatlan és korlátlan fogyasztásra. Az ötlet mögött a "kevesebbet és jobbat vásárolj" szemlélet áll, azaz kevesebb terméket vásároljunk, és abból is csak olyanokat, amelyekre valóban szükségünk van. Ezen kívül lényeges még, hogy ezek a termékek jó minőségűek legyenek, hogy sokkal tovább lehessen őket hordani.

Mi is konkrétan az a slow fashion?

A slow fashion a fast fashion ellentétét leíró fogalom, amely a gyártást kizárólag az emberek, a környezet és az állatok tiszteletben tartása mellett támogatja. Mint ilyen, ellentétben az ipari divat gyakorlatával, a slow fashion a helyi vállalkozásokat és a környezetbarát anyagok használatát részesíti előnyben, azzal a céllal, hogy megóvja a szakma egyediségét, a környezetet, és végső soron értéket biztosítson a fogyasztóknak és a termelőknek egyaránt. Tudatosságra utal, amely figyelembe veszi a ruházat létrehozásához szükséges eljárásokat és erőforrásokat. Elősegíti a jobb minőségű, hosszabb élettartamú ruhák vásárlását, valamint az emberekkel, állatokkal és a környezettel való méltányos bánásmódot. Etikusabb és fenntarthatóbb életmódot és fogyasztást hirdet.

A slow fashion nem csupán egy filozófia, hanem ennél sokkal többről szól. Aktívan hozzájárul ahhoz, hogy felülvizsgáljuk vásárlási szokásainkat, újra örömöt leljünk a vásárlásban, és megismerjük a márkák mögött álló embereket. A slow fashion egy személyesebb, emberi megközelítés, amely az inspirációról, a tiszteletről és az örömről szól. Egyaránt értékeli a fogyasztót és a termelőt.

Az értékteremtés mellett ennek az eredménye az, hogy a bolygónknak redukálnia kell a fogyasztást a divatcikkek terén. Ezért a kapszularuhatár koncepció a megfelelő megközelítés egy tudatosabb ruhatár kialakításához, amelyben mindent megtalálhatunk, amit szeretünk, és amire szükségünk van. Természetesen tisztelve a bolygót és pénztárcánkat.

De miért is annyira fontos, hogy ruházkodási szokásainkkal is védjük környezetünket?

  • 80 milliárd ruhadarab készül minden évben
  • 52 mikrokollekciót adnak ki évente a fast fashion divatmárkák a megszokott 2 helyett
  • 400%-kal több ruha kerül gyártásra 20 évvel ezelőtthöz képest
  • Átlagosan 7-szer viselnek egy ruhadarabot kidobás előtt a fast fashion képviselői
  • 35 kg textilhulladék keletkezik személyenként évente az Egyesült Államokban
  • A női gardróbok mindössze 20-30%-át hordják
  • Az ipari vízszennyezés 20%-a csak a textiliparnak köszönhető
  • 200.000 tonna festékanyag kerül naponta szennyvizekbe
  • 1,5 trillió liter vizet használ évente a divatipar
  • A világ édesvízkészletének 2,6%-át pamutgyártásra használják
  • 190.000 tonna mikroműanyag szál kerül az óceánokba minden évben
  • A ruházatok 72%-ában szintetikus szálakat használnak.
  • A szeméttelepek 5,2%-át textilanyagok, ruhaneműk teszik ki
  • Maximum 3 év az átlagos élettartama egy ruhának
  • A világ összes vegyszerének 23%-át a ruhaiparban használják fel
  • A világ károsanyag kibocsátásának 10%-a a ruházati iparból származik
  • 70 millió olajoshordót használnak el évente poliészter gyártásra
  • 70 millió fát vágnak ki évente a ruhagyártáshoz

Hogy mit tehetsz ellene? Vásárolj tudatosan és ápold ruhadarabjaid tudatosan!

Szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal rendelkező országokban készült ruhákat válassz! Természetes anyagokból készült ruhadarabokat válassz, amik nem vegyszerekkel készültek! Csak akkor moss, ha szükséges! Alacsony hőfokon moss! Vásárolj kevesebbet, vásárolj jobb minőségűt és hasznosítsd újra az elhasználódott ruhadarabokat!

 

És hogy miért nem lehet a fast fashion irányzat sosem fenntartható?

A divatipar mára már a második legnagyobb oka a környezetszennyezésnek az olajipar után, köszönhetően a fast fashion irányzatnak, amelynek  az éves károsanyag kibocsátás 8-10%-a köszönhető és további 20% szennyvízkibocsátás. Ám ez nem minden, mindenki tudja, hogy a repülés milyen környezeti hatásokkal bír, a divatipar a repülés és hajózás együttes energiaszükségleténél is többet igényel.

  • Körülbelül 70 millió olajoskannát használnak el poliészter gyártásra évente!
  • A FF divatmárkák kb 40%-al túltermelnek.
  • A világ összes ruházati termékének kb 12%-a lesz csak újrahasznosítva.
  • A FF márkák 93%-a nem fizeti ki gyári dolgozóinak a megélhetéshez szükséges összeget.

A Fast Fashion márkák 1 „fenntartható” termékcsaládot (organikus pamut, újrahasznosított poliészter stb.) adnak hozzá nem fenntartható ruházati kollekciójukhoz, és úgy gondolják, hogy ez változást jelent. Bármennyire is fenntarthatóak a szövetek, az FF irányzat (amely nyaktörő sebességgel gyártja a ruhákat) még a legjobb anyagokat is fenntarthatatlanná teszi

A FF márkák arról beszélnek, hogy elviszik a régi ruháinkat adományozásra/újrahasznosításra, de világszerte alig 10%-a kerül újrahasznosításra, a többi hulladéklerakókba kerül, vagy  harmadik világ országaiba szállítják (Olvassátok csak el, hogyan vált Ghána a textil lerakóhelyévé és hogyan küzd az ország ezzel a hulladékválsággal)

De még ha feltételezzük is, hogy a ruháinkat valóban újrahasznosítják, mi értelme van túl sok ruhát gyártani, majd újrahasznosítani? Nem az újrahasznosítás lehet az abszolút utolsó lehetőség? Nem kellene ezeknek a márkáknak arra koncentrálniuk, hogy tartós ruhákat készítsenek, amelyek nem szakadnak ki vagy fakulnak ki néhány mosás alatt?

A FF-márkák soha nem lehetnek fenntarthatók, hacsak társadalmilag felelőssé nem válnak, és nem tudják biztosítani, hogy az ellátási láncukban a gazdálkodótól a textilgyárban dolgozóig minden ember megfelelő fizetést kapjon, jó munkakörülmények mellett stb.

A FF márkák soha nem lehetnek fenntarthatók, ha kéthetente új kollekciókat adnak ki. A ruhák előállításának és eldobásának sebessége hatalmas textilpazarláshoz és a természeti erőforrások szennyezéséhez vezet.

Végül, az FF márkák fenntarthatósági állításainak 60%-a zöldmosás. A fő ok, amiért megúszhatják fogyasztóik megtévesztését, az az, hogy a közvélemény nincs tisztában a divatipar szörnyű gyakorlataival.

Ha felelősségteljes vásárló szeretnél lenni, kérdezd meg magad, honnan vásárolsz? Egy kis fenntartható helyi márkának vagy egy etikátlan fast fashion óriásnak szeretnél kedvezni? És ha nem tudsz teljesen megszabadulni a fast fashion elől… itt van valami, amit megtehetsz: vásárolj kevesebbet, vásárolj tudatosan!


Szeretnél még többet megtudni a tudatosabb vásárlásról, a kapszularuhatár koncepciójáról és arról, hogyan is építsd fel saját kapszularuhatárad?
Olvasd el ebook-unkat, amelyből mindez kiderül!

TOVÁBB AZ EBOOKRA!

Ugrás a lap tetejére